Vrijwel alle overlijdens bij race-ongevallen zijn te wijten aan hoofd en nekletsels. Bij een crasch wordt het lichaam van een piloot veilig op zijn plaats gehouden door zijn schouder- en bekkengordels. Het hoofd wordt tegen impulsen van buitenaf beschermd door de helm. De zwakke schakel bestaat hierin dat het hoofd en de nek nog steeds onbeperkt in alle richtingen kunnen bewegen.
Bijgevolg zal, bij een frontaal impact, het hoofd met grote snelheid vooruit vliegen. Bij een ongeval op volle snelheid is de druk op het achterhoofd vergelijkbaar met het gewicht van de wagen! Op het einde van deze voorwaartse beweging is er een groot risico op nek- of schedelbasisfractuur.
Gezien de enorme remkracht van sportwagens is een airbag geen betrouwbare optie. Vandaar dat men op zoek ging naar een systeem dat bevestigd wordt aan de helm, en toch toelaat dat de piloot er tijdens de race geen noemenswaardige hinder van ondervindt.
Het HANS systeem is een soort ‘gareel’ dat rust op de schouders, en op zijn plaats gehouden wordt door de schoudergordels. Via twee riempjes wordt het aan de helm bevestigd. Het zijn nu juist die riempjes die in geval van crash de helm (en dus ook het hoofd) op het kritieke moment tegenhouden.
Het HANS systeem is dus geen extractie-apparaat. De reden waarom we het hier bespreken, is dat je geen extractie kan uitvoeren zonder eerst het HANS apparaat te verwijderen.
Het verwijderen van het HANS systeem gaat in twee stappen: -De clips losmaken van de hans schroef. -Het systeem wegnemen.
De HANS schroef bevindt zich op de helm, op 15 cm van de achterste middellijn. Rond de schroef bevinden zich twee rondellen, waarvan de binnenste ingedrukt kan worden. Over het schroefje wordt de clip geschoven waar het riempje aan vast zit.
Om de clip los te maken van de helm, moet men deze indrukken tegen de helm en vervolgens afschuiven in de richting van het gleufje op de schroef.
RED beschikt over een oefenmodel van HANS, alsook een aangepaste helm. In de oefeningen kunnen onze leden dit merkwaardige apparaat beter leren kennen.
NB: vooral in de F1 hebben sommige teams hun eigen HANS systeem. Bij de Ferrari rijders bijvoorbeeld kan het riempje niet losgemaakt worden van de helm. Tijdens een echte interventie wordt, in geval van twijfel, de riem gewoon doorgeknipt. Tijdens een oefening is dat laatste uiteraard niet de bedoeling.
Wie er meer over wil weten? Klik hier!